Μερος 8ο

«Καλλικράτεια χαράτσια» και στις συγκοινωνίες

Ανάμεσα στις μεταβιβαζόμενες αρμοδιότητες της κεντρικής Διοίκησης προς τους Δήμους, σύμφωνα με το άρθρο 94 του «Καλλικράτη», είναι και ο καθορισμός των αστικών γραμμών λεωφορείων αλλά και ο καθορισμός των κομίστρων για τους αστικούς φορείς παροχής συγκοινωνιακού έργου. Επίσης στο επίπεδο της Περιφέρειας, σύμφωνα με το άρθρο 210 παράγραφος 3, περνά «ο συντονισμός των φορέων που λειτουργούν σε επίπεδο μητροπολιτικής αυτοδιοίκησης και παρέχουν συγκοινωνιακές υπηρεσίες, στο πλαίσιο λειτουργίας της αντίστοιχης μητροπολιτικής επιτροπής».

Ηδη τα αρμόδια κυβερνητικά υπουργεία, Υποδομών και Οικονομικών, έχουν αναλάβει την εκπόνηση μελέτης αναφορικά με το σχέδιο «αναδιάρθρωσης» των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και του Πειραιά, με διακηρυγμένο στόχο τον περιορισμό του «ελλείμματός» τους. Αρκετές φορές στο πολύ πρόσφατο παρελθόν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, έχει σκιαγραφήσει το κυβερνητικό σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, όπου ανάμεσα σε άλλα, είναι η «αναπροσαρμογή» – προς τα «κάτω» εννοείται – της κρατικής επιδότησης προς αυτές, με ανάλογη αύξηση του κομίστρου.

Συνυπολογίζοντας κάποιος όλα τα παραπάνω, μαζί με την σταθερή φορομπηχτική πολιτική της κυβέρνησης σε βάρος πάντα των εργαζόμενων λαϊκών στρωμάτων για την αντιμετώπιση κάθε είδους ελλείμματος – από το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού, μέχρι αυτό των νοσοκομείων, του ΟΣΕ ή των αστικών συγκοινωνιών – εύκολα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι επέρχεται νέα αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων.

Τα πράγματα όμως γίνονται ακόμη πιο δύσκολα, για τα λαϊκά στρώματα που κυρίως χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες, από την στιγμή που αρμοδιότητες οι οποίες μέχρι πρόσφατα αφορούσαν το υπουργείο Μεταφορών, μέσω του «Καλλικράτη» μεταβιβάζονται στους υποχρηματοδοτούμενους δήμους.

Είναι βέβαιο ότι τα προαναφερόμενα άρθρα του «Καλλικράτη» δεν αφορούν μόνο τις δημοτικές συγκοινωνίες, όπου και όπως αυτές υπάρχουν σήμερα – οι οποίες επίσης θα πληγούν εξαιτίας της υποχρηματοδότησης – αλλά το σύνολο των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και των ΚΤΕΛ. Η «εμπλοκή» της τοπικής διοίκησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς, είναι ξεκάθαρη κυβερνητική επιταγή.

Τα λαϊκά στρώματα που ήδη υποφέρουν από την φοροεπιδρομή της κυβέρνησης, που πληρώνουν διπλά και τρίδιπλα δημοτικά τέλη και άλλα «χαράτσια» για υπηρεσίες σε επίπεδο δήμου, που μπορούν και πρέπει να παρέχονται δωρεάν – παιδικοί σταθμοί, άθληση, πολιτισμός κ.ά. – τα οποία επιβάλλουν οι δήμαρχοι του δικομματισμού και των συμμάχων του, ας σκεφτούν και τούτο: Θέλουν με την ψήφο τους να στηρίξουν τους τοπικούς φοροεισπράκτορες της κυβέρνησης; Θέλουν, αν μέχρι σήμερα απέφευγαν να χρησιμοποιήσουν ταξί για τις μετακινήσεις τους επειδή δεν το άντεχε η τσέπη τους, σε λίγο καιρό να τους «πέφτει βαρύ» ακόμη και το εισιτήριο του λεωφορείου;

Πίσω από τα «στημένα» χαμόγελα των υποψηφίων του δικομματισμού και των εφεδρειών του, που εμφανίζονται ως «ανεξάρτητοι» ή «αντάρτες», είναι κρυμμένος ο λογαριασμός που θα σταλεί για πληρωμή στα λαϊκά σπίτια, από την επομένη των εκλογών.

Οσο πιο δυνατά βγουν τα ψηφοδέλτια της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στις επερχόμενες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, τόσο πιο ισχυρός θα είναι ο λαός στους δήμους και στις περιφέρειες, από ακόμη καλύτερες θέσεις θα μπορέσει να συγκρουστεί και να ανακόψει την λεηλασία του εισοδήματός του.